Om gröna smoothies

Allt fler upptäcker kraften i gröna smoothies och färska gröna blad.Mycket tyder på att vi långt tillbaka i tiden åt massor av gröna blad. Man uppskattar att vi åt av 200-500 olika sorters örter.

En grön smoothie görs enklast genom att mixa gröna blad, frukt och vatten. Det är naturligtvis en fördel att ha enGröna smoothies höghastighetsmixer, men även en vanlig mixer kan duga. Du kan blanda i stort vilka gröna blad som helst och vilka frukter som helst, men se till att det är viktmässigt mer gröna blad än frukt eller åtminstone lika mycket. Var inte rädd för att göra dina egna blandningar. Och har du bär i stället för frukt så är det ännu bättre. Bär innehåller mindre socker och mer antioxidanter.
När du väl mixat din smoothie, så drick den så snart som möjligt. Så fort någon matvara sönderdelats börjar en oxidationsprocess, som mer och mer förstör kvaliteten på varan. Men självklart finns det massor av näring kvar i en några timmar gammal smoothie.
En mer subtil aspekt är ”livsenergin” i ett blad. Ju längre tid det går från att ett blad skördats, ju mindre livsenergi eller chi, som man säger i österlandet, finns kvar. Kirlianfotografering av blad visar att ”auran” eller energifältet runt ett blad avtar med tiden från att bladet avskilts från moderplantan. Så försök att äta så nyskördade blad som möjligt.
Under sommarhalvåret är naturen full av nyttiga, ätbara blad: maskros, kirskål, rallarros, svinmålla, nässla, hallon, etc. Det är bara att förse sig. Du kan lära dig mer på hemsidan skogsskafferiet.se.
Själv köper jag bara ekologiska produkter. Så jag brukar även ta med en del av apelsin- eller citronskalet i min drink. Och jag brukar alltid ta en bit ingefära också, eftersom det är mycket hälsosamt.
Idén med gröna smoothies har gjorts populär av Victoria Boutenko, som skrivit boken ”Grönt för livet”. Hon berättar också om schimpanserna, vars DNA uppsättning nästan är identisk med människan. De äter ungefär 50% frukt och 40% gröna blad. Resten är nötter, frön, insekter etc. Och allt fler upptäcker hälsofördelarna med den råa födan. Men det är viktigt att en stor del är grönsaker som växer ovan jord och speciellt då gröna blad.
Kontkta oss gärna för mer information. Vi odlar massor av olika sorters bladgrönt och på vinterhalvåret massor av skott som solros-, ärt- och broccoliskott liksom vetegräs. Dom kan man ju klippa direkt innan man äter dem, så de är fulla av energi och näring.
Lycka till!

 

DelaShare on FacebookEmail this to someonePin on PinterestTweet about this on Twitter